donderdag 25 februari 2016

Bezoek Paternotte kroon op vergadering D66 Diemen

De algemene leden vergadering van de democraten in Diemen werd opgefleurd door de komst van de jonge fractievoorzitter Jan Paternotte (31) uit Amsterdam. Na een korte presentatie werden gedachtes uitgewisseld over regionale samenwerking en stond de relatie van Diemen met de hoofdstad centraal.

Theater de Omval was het toneel van de eerste ALV van de vereniging dit jaar. Zo’n vijftien leden togen richting het plaatselijke theater, waar — na de officiële vergadering — ruimte was ingepland voor de populaire gastspreker. Thema’s die werden aangestipt, hadden onder meer betrekking op het AKO-bad, een eventuele middelbare school, toerisme en de inrichting van de stads- en metropoolregio.

Fractievoorzitter Kai de Haan vond het nuttig dat zijn Amsterdamse collega langs kon komen. “Goed om elkaar op de hoogte te houden van de zaken die spelen, daarnaast is het leuk dat hij bereid is om zijn zaterdag op te offeren en naar Diemen te komen.” Ook D66-wethouder Jeroen Klaasse ziet voordelen in de samenwerking. “Goed om korte lijntjes te hebben met onze grootste buurman, ook op het niveau van het college van B&W zouden we elkaar nog sneller kunnen vinden”, onderstreept hij.

De Amsterdamse Paternotte is blij dat hij een podium krijgt in Diemen. “Tot nu toe ben ik op alle uitnodigingen uit Diemen ingegaan”, grapt hij aan het begin van zijn speech. “Vandaar dat ik hier nu voor de tweede keer ben.” Na een opsomming van zaken die hij van Diemen kan leren, zoals ‘korte lijntjes’, ‘geen erfpacht’, en ‘efficiënte overheid’ vraagt hij als ware ambassadeur van Diemen zichzelf retorisch af: ‘Waarom Diemen?’ en kopt hem zelf in: “Daarom Diemen!”

De volgende bijeenkomst van de democraten in Diemen gaat over transparantie bij de (lokale) overheid, onder leiding van Tom Kunzler (Open State Foundation) en zal wederom plaatsvinden in Theater de Omval op 26 maart om 16:00. Niet-leden kunnen zich aanmelden door vooraf te mailen naar de voorzitter.