vrijdag 13 maart 2020

D66 Diemen nog niet overtuigd door plannen voor busbaan

Donderdag besprak de gemeenteraad het voorontwerp voor de busbaan Diemen-Zuid. Het college stelt voor om deze busbaan open te stellen voor al het verkeer. D66 is op dit moment nog niet overtuigd van het nut van dit plan. “De eerste stukken bieden nog weinig overtuiging”, zegt fractievoorzitter Kai de Haan.

Het college geeft twee belangrijke redenen om de busbaan open te stellen. Het zou enerzijds de nieuwe wijk Holland Park beter ontsluiten, en anderzijds de verkeersdruk op de Bovenrijkersloot verlagen. Toch blijkt uit onderzoeken dat de winst in reistijd vanuit Holland Park slechts beperkt is na openstelling van de busbaan. De ontlasting van de Bovenrijkersloot vindt D66 wel erg belangrijk. “De verlichting van de druk op de Bovenrijkersloot telt zwaar, zeker omdat daar geen vrijliggend fietspad is”, aldus De Haan. “Maar het openstellen van de busbaan kost twee miljoen, er zijn veel tegenstanders en het is de vraag wat het precies oplevert. We wachten af wat er uit de zienswijzeprocedure naar voren komt en kijken uit naar het definitieve plan.”

Het voorontwerp komt op korte termijn ter inzage te liggen voor alle inwoners van Diemen. Alle Diemenaren kunnen dan hun mening geven over het plan. Na alle reacties komt het college met een definitief ontwerp waar de gemeenteraad uiteindelijk over zal beslissen.