donderdag 23 april 2020

Onderzoeks- en participatiekrediet Buitenlust is nog lang geen definitief besluit tot bouwen

Donderdagavond besprak de gemeenteraad de eerste kwartaalbrief 2020. Hierin wordt een update gegeven van de financiƫle ontwikkelingen in Diemen. Met het vaststellen van deze kwartaalbrief heeft de gemeenteraad ook ingestemd met een krediet van 50.000 euro voor het verder onderzoeken van sociale woningbouw in Buitenlust.

Dit krediet is bedoeld voor het voltooien van onderzoek en het maken van een plan. Er zijn al onderzoeken gedaan: die onderzoeken zijn uitgebreid besproken op 11 april vorig jaar, waarbij onder meer enkele leden van de werkgroep Buitenlust Groen inspraken. Dit krediet is bedoeld om het onderzoekstraject af te ronden. Daarmee is deze kredietverlening geenszins goedkeuring voor bouw. Na het voltooien van het plan zal het college een eerste afweging maken. Daarna wordt het al dan niet aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.

Herman Berkhout is woordvoerder Wonen: “dit onderzoeks- en participatiekrediet wordt gebruikt om een plan uit te werken. Wij willen dat dat zorgvuldig gebeurt. Met het uiteindelijke plan heb je concreet materiaal om de voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Dat kan niet goed zonder plan, want waar stem je dan voor of tegen? D66 maakt zich altijd hard voor participatie en wij vragen dan ook de bewoners van Buitenlust goed naar het uiteindelijke plan te kijken en hun zienswijze met ons te delen. Wij zullen zeer kritisch naar dat plan kijken, en dan ons standpunt innemen.”