Energieneutraal

Deze uitdaging wil D66 op verschillende manieren aangaan. Allereerst kan de gemeente zelf het verschil maken. Bijvoorbeeld door te investeren in het klimaatneutraal maken van gebouwen. Er is al veel gedaan om de gebouwen van de gemeente beter te isoleren en zonnepanelen aan te brengen. Door in overleg te gaan met grote verhuurders, willen we het mogelijk maken dat ook zij zonnepanelen aanbrengen op daken van bijvoorbeeld flats. Ook door bij het inkopen van diensten en goederen eisen te stellen aan de duurzaamheid van de bedrijven met wie de gemeente zaken doet, kunnen bedrijven worden verleid om duurzaam te werken. D66 blijft inzetten op het plaatsen van windmolens in de gemeente, op plekken waar dit niet tot beeldvervuiling leidt, zoals naast de snelweg. We willen hierover in gesprek blijven met de provincie.

Bewoners kunnen zelf ook veel doen voor het klimaat, niet alleen door zonnepanelen op hun dak te plaatsen, maar bijvoorbeeld ook door hun tuin waterbestendig aan te leggen. D66 wil dat de gemeente de inwoners hierbij de helpende hand reikt. Zo kunnen vergunningen voor zonnepanelen en andere duurzame aanpassingen aan huizen worden versimpeld en soms zelfs afgeschaft. Daarnaast kan de gemeente faciliteren dat bewoners en bedrijven elkaar tegemoet komen. Zo loopt er momenteel een project in Diemen waarbij de gemeente groepen bewoners helpt om gezamenlijk zonnepanelen in te kopen, waardoor deze goedkoper zijn. D66 wil nagaan of dit soort succesvolle projecten zijn te kopiëren naar andere duurzaamheidsmaatregelen.