Voortgezet onderwijs in Diemen

Diemen heeft een goed aanbod aan basisscholen verspreid over de verschillende wijken van de gemeente. Regulier voortgezet onderwijs ontbreekt echter tot op heden. D66 vindt dat de tijd rijp is voor een middelbare school in Diemen. De Diemense kinderen gaan nu naar tientallen verschillende scholen in naburige gemeenten. Ze moeten relatief ver reizen van huis naar school en terug. Bovendien verzwakt op deze manier de binding die de jeugd van 12 tot 18 jaar heeft met Diemen en het Diemense verenigingsleven. Het heeft ook tot gevolg dat sociale contacten tussen de Diemense kinderen onderling verwateren. Doordat in zowel Diemen als in de buurgemeenten het aantal inwoners sterk stijgt, is de behoefte aan meer voortgezet onderwijs in de regio zeer gerechtvaardigd. D66 vindt dat Diemen daar een verantwoordelijkheid in moet nemen. D66 heeft zich de afgelopen jaren intensief ingezet om voortgezet onderwijs naar Diemen te halen. Dit heeft geresulteerd in een concrete mogelijkheid. De Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) is geïnteresseerd in een Diemense nevenvestiging met alle jaargangen in de richtingen vmbo-t, havo en vwo. D66 wil deze kans voor Diemen met beide handen aangrijpen. We zien daarbij uit naar de samenwerking van deze middelbare school met de Diemense basisscholen, andere maatschappelijke instellingen en het sportieve en culturele verenigingsleven. De school kan ook een plek zijn voor sociale activiteiten voor de Diemense jeugd.